Nieuws| Spellen van de Toekomst

Tijdens het Spellenspektakel, dat afgelopen weekend in Zwolle plaatsvond, organiseerde de Nederlandse speluitgeverij The Game Master het forum "Heeft het bordspel nog toekomst?" Het onderzoek door Hjalmar Haagsman voor de Universiteit Twente vormde de aanleiding voor een discussie over gamen, bordspellen, spellen van de toekomst én de opvoedkundige waarde van een gezelschapsspel.

Veel respons van spelers
In mei dit jaar stroomden de reacties op de uitgezette enquête over de toekomst van het bordspel al snel binnen. In januari begon het onderzoek, waarbij één van de belangrijkste vragen was hoe bordspellen en computerspellen zich in de toekomst verhouden. Worden bordspellen niet ouderwets en overbodig, werd kritisch gevraagd door Hjalmar Haagsman van de UT. Opvallend bleek het grote aantal reacties. Ook werd duidelijk dat bordspellen nog zeker niet op sterven na dood zijn. Er is grote behoefte aan het spelen van gezelschapsspellen. In het vier koppige forum namen plaats: Ronald Hoekstra (onder meer bekend van Spelmagazijn.nl), Ton Verkaik, Kim Melkert en Bas Verkaik. Spelliefhebbers uit verschillende generaties.

Spelen om te winnen
De uitkomsten van het onderzoek bleken duidelijk te maken dat er veel mensen zijn die graag zowel een bordspel als een computerspel spelen. Het één bleek het ander niet uit te sluiten. Toch probeerde gastheer Patrick Bots, die het forum presenteerde, de mensen uit te dagen om hun mening te laten weten. Pittige stellingen werden op hen afgevuurd. De eerste stelling "spelen doe je om te winnen" wist al gelijk de tongen los te maken. 80% van de aanwezigen koos oneens. Fanatieke spelers konden dit niet begrijpen: "Je speelt toch niet om te verliezen!," werd tegengeworpen. Duidelijk werd uit de discussie dat het merendeel het deelnemen aan een spel belangrijker vond dan het winnen van het spel.

Spellen van de toekomst
Haagsman liet een aantal toekomstbeelden zien van hoe het moderne spelen er uit zou kunnen zien met gebruikmaking van mobiele telefoons, beeldschermen, GPS en andere technische snufjes als de "Entertainable", een digitaal spelbord. Duidelijk werd dat het bijeenbrengen van mensen een belangrijke functie van een gezelschapsspel is. En een beeldbuis geeft niet hetzelfde gevoel als een spelbord met houten spelmaterialen en een dobbelsteen er bij. Gezelligheid is één van de belangrijkste pijlers onder het bordspel. Liefhebbers van computerspellen wisten te vertellen dat een LAN verbinding tussen een groep computers met vrienden en vriendinnen erachter die in dezelfde ruimte zitten, vrijwel hetzelfde gezellige gevoel geeft als samen rondom de eettafel. Dan is gamen gezellig!

Bordspelhaters hebben iets gemist in hun opvoeding!
De bezoekers van de forummiddag gaven aan dat bij het spelen van een bordspel of kaartspel de gezelligheid het belangrijkste is. De kersverse winnaar van de Nederlandse Spellenprijs, Agricola, is voor een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking te lastig, gaven de grootste spelliefhebbers zelf aan. En een zwaar spel is minder gezellig. Om heel Nederland aan de spelletjes te krijgen moeten spellen juist niet te lang duren en gemakkelijk te leren zijn. Dat men vond dat spellen spelen goed is voor de sociale ontwikkeling bleek uit de vrijwel unanieme bevestiging op de stelling "Bordspelhaters hebben iets gemist in hun opvoeding." Een opdracht voor alle speluitgeverijen om spellen gemakkelijker en toegankelijker te maken. Hans van Tol, directeur van The Game Master, maakte veel notities want van de uitgeverijen wordt de komende jaren nog veel verwacht!

 

 

 

Met dank aan The Game Master voor informatie.

 

 

 

 

 

 



Publiek stemde enthousiast over de stellingen.

. : B A N N E R S : .