Het Goud van de Farao

Door Jan Willem



De piramide van de Farao wordt geopend en de archeologen staan klaar om de verborgen schatten te ontdekken. Samen met hun helpers gaan ze op onderzoek uit. Verborgen vloeken en mummies liggen op de loer om het de archeologen moeilijk te maken. Wie vindt de meeste en meest waardevolle schatten zonder ten onder te gaan en nooit meer terug te komen?

Opzetten
Het speelbord bestaat uit vijfendertig kartonnen tegels die op de kop samen met de speciale starttegel een vierkant van zes bij zes vormen. Elke speler ontvangt een helper, een archeoloog en vijf lampjes (allemaal netjes uitgevoerd in plastic) die op de starttegel worden geplaatst. Tussen de tegels van de piramide bevinden zich vijf schatkamers. Naast het bord wordt een fototoestelletje met 5 foto’s geplaatst die uiteindelijk gaan bepalen wat er zich in de schatkamers bevindt.

Acties uitvoeren
Elke speler mag iedere beurt drie acties uitvoeren en deze naar eigen inzicht over de archeoloog en de helper verdelen. De archeoloog mag een tegel ontdekken (omdraaien) of een tegel verder lopen, beide kosten 1 actie. De helper mag een tegel lopen, een ontdekte tegel draaien (zodat de gangen anders komen te liggen) of een lampje plaatsen. Tegels met een lampje mogen door zowel de helper als de archeoloog worden overgeslagen als zij zich willen voortbewegen. Een rij van lampjes zorgt er dus voor dat je heel snel door de piramide kunt gaan. Vindt een speler een schatkamer dan is zijn beurt meteen voorbij.

Alle schatten verzamelen
Als een schatkamer ontdekt wordt dan moet de speler die de schatkamer heeft gevonden één van de vijf foto’s pakken en laten zien wat daar op staat. In elke schatkamer komen één, twee of drie schatten (ronde schijfjes) die twee of drie punten waard zijn. Elke archeoloog kan één schat dragen en pas als de schat naar de starttegel is gebracht heeft de speler hem definitief in zijn bezit. De schatkamers bevatten soms ook een mummie of een vloek. Een mummie verjaagt alle archeologen en helpers op de kortste route naar de uitgang, deze worden dan dus op de starttegel geplaatst. Een vloek blaast op de kortste route naar de uitgang alle lampjes uit, waardoor het moeilijker wordt de schatten snel thuis te krijgen. Schatten mogen gejat worden door andere archeologen dus pas op voor je concurrenten.

Instortingsgevaar
In de laatste schatkamer die wordt geopend komt het masker van de farao te liggen (best mooi uitgevoerd in plastic). Deze is vijf punten waard voor de speler die hem thuis brengt. Maar wordt het masker uit de schatkamer gehaald dan stort de schatkamer in. Als de speler die het masker uit de kamer heeft gehaald weer aan de beurt is geweest storten alle omliggende tegels van de piramide in. Staat jouw archeoloog of helper op een ingestorte tegel dan ben je hem kwijt en krijg je één minpunt voor de helper en twee voor de archeoloog. Is iedereen thuis of kwijt dan volgt de eindtelling. Iedere foto levert één punt op, iedere schat twee of drie en het masker vijf. Daarna worden de minpunten ervan af getrokken en de speler met de meeste punten wint het spel.

Conclusie
Het bord leent zich er prima voor om gesplitst te worden in twee delen, waardoor je met twee spelers vaak een andere kant op gaat en ieder voor zich gaat ontdekken. Hierdoor komt het er op neer dat de speler die de meeste kamers vindt, wint. Met drie spelers wordt het al wat drukker en wordt er ook al meer gepest en gejat, wat de spelvreugde flink ten goede komt. Maar pas met vier spelers wordt het spel echt een beetje tactisch en barst de strijd om de schatten los. Persoonlijk vind ik het dan pas echt leuk worden. Toch blijft de geluksfactor met het vinden van de schatkamers en het niet treffen van mummies en vloeken behoorlijk hoog. Ik vind het niet echt geweldig, maar met een speelduur van een half uurtje is het een leuk tussendoortje. Mede daardoor is het voor families met niet al te kleine kinderen waarschijnlijk best heel leuk.



Uitgever: Identity Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: Arthur Tebbe
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: € 24,95

 

. : B A N N E R S : .