Kikkerrace

Door Astrid Pater



Kikkers staan erom bekend dat ze grote afstanden kunnen springen. In 'Kikkerrace' mogen ze dit nog maar een keertje bewijzen. Alleen zijn sommige kikkers een beetje eigenwijs en springen nog wel eens een stukje naar achteren. Daarnaast moeten ze ook oppassen dat ze niet onder een auto terechtkomen.

De haas en het schildpad
Kikkerrace deed me een beetje denken aan het sprookje van de haas en het schildpad ook al is de vergelijking ver te zoeken. De enige overeenkomst is dat er een race plaatsvindt van punt A naar punt B. De kikker die als eerste bij de eindstreep aankomt, is winnaar van de race en dus de snelst kikker.

De opstelling
De startlijn en de eindstreep worden op tafel of op de grond klaargelegd. De kikkers van de spelers worden bij de startlijn opgesteld en dan kan de race beginnen. De kikker is van hout en de poten waarmee de kikker zich voortbeweegt zijn dikke touwtjes met houten klompjes als voetjes. De beide touwtjes (van de voor- en achterpoten) worden zo aangetrokken dat ze aan beide kanten even lang zijn.

Vooruit, achteruit
De dobbelsteen geeft aan wat er met de kikker gebeurt. Wanneer de kikker vooruit mag, wordt een van zijn achtervoetjes vastgepakt. De kikker wordt dan zo ver vooruit getrokken tot het touwtje strak hangt, dan wordt het touwtje weer gelijk getrokken zodat beide achterpoten even lang zijn (dit gebeurt ook meteen met de voorpoten). Als de kikker een stukje achteruit moet, is het principe hetzelfde alleen wordt dan het voorste touwtje gebruikt. Deze is overigens korter, zodat de spelers minder snel achteruit dan vooruit gaan. Wie overigens terug bij de startlijn komt, blijft hier staan.

Auto's
Maar zoals elke kikker weet, is de weg van punt A naar punt B niet altijd even veilig. Zo ook in Kikkerrace loert het gevaar: de auto's. Wie een autosymbooltje gooit, moet een beurt overslaan, je wilt namelijk niet dat je kikker onder een auto komt. Daarnaast kun je ook een voordeel uit het spel halen, wie het kikkersymbool gooit mag én vooruit én nog een keer gooien.

Conclusie
Kikkerrace is een enerverend spelletje voor de jonge spelers. Het voortbewegen is lastig onder de knie te krijgen voor sommige spelers. Maar wie het doorheeft, zal er veel plezier aan beleven. Waar de symbolen voor staan, hebben de spelers meteen door. Het spel heeft buiten het voortbewegen van de kikkers geen hoge drempels. Kikkerrace komt eigenlijk hier op neer: De snelste de beste!



Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 20 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: 4-8
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .