Kolonisten van Catan: Kooplieden en Barbaren

Door Jan Willem



Na 10 jaar Kolonisten van Catan werd er een enquête uitgevoerd op de Catansite wat de fans er nog graag bij zouden willen hebben. Bovenaan eindigde toen "varianten op het basisspel" en dus verzamelde Klaus Teuber negen nieuwe manieren om de Kolonisten op een andere manier te beleven en stopte ze samen in de doos 'Kooplieden en Barbaren'

9 varianten
De doos bevat een grote inhoud plastic onderdeeltjes en kaartjes. Daarbij valt op dat de uitbreidingen voor de speelstenen in het plastic zijn (aansluitend op de Duitse versie) en niet van hout. Voor de rest een flinke stapel kaarten en een gebruiksaanwijzing. Je ziet meteen dat er negen verschillende nieuwe opties zijn, opgedeeld in vier varianten en vijf scenario's. De varianten bestaan uit wat lichte aanpassingen. "De vriendelijke struikrover" verbiedt het gebruik van de struikrover op spelers met twee (of minder) overwinningspunten. "De havenmeester" geeft twee overwinningspunten aan de speler die de meeste havenposities bezet (steden tellen dubbel).

Catan voor twee
Dan is er nog "Catan voor twee", een vrij aangename twee speler-variant met handelsfiches. Deze mogen ingezet worden om verplicht te handelen met de medespeler of om de struikrover te verjagen, waarbij de speler die achter staat minder kaarten hoeft in te leveren per keer. Ook zijn er twee inactieve spelers op het bord, hun rijk wordt (verplicht en gratis) uitgebreid wanneer een speler een dorp of straat bouwt om de ruimte wat te beperken.
De laatste variant is "De gebeurtenissen van Catan". Hierbij gooien spelers niet met dobbelstenen maar draaien in plaats daarvan kaarten met getallen om. Deze zijn eerlijk verdeeld naar gelang de dobbelsteenkansen en ze beperken daarbij de geluksfactor. Op de kaarten staan echter soms extra gebeurtenissen die sommige spelers dan weer helpen.

Drie lichtere scenario's
Er worden verder vijf scenario's beschreven ied elk extra speelmateriaal uit de doos nodig hebben. Er zijn drie vrij lichte en twee vrij zware varianten. Bij de lichte varianten verandert het basisidee van het spel niet; je moet dorpen en steden bouwen. De twee zwaardere varianten zorgen voor meer denkwerk. De eerste (en vrij lichte) variant is "De vissers van Catan". Hierbij komen er getallen op de zeevakjes en in plaats van de woestijn een meer met getallen. Deze plekken leveren nu visfiches op, die geruild kunnen worden tegen opbrengstenkaarten, straten of zelfs ontwikkelingen. Het tweede scenario is "De rivieren van Catan". Hierbij lopen er twee rivieren over het eiland en spelers kunnen daar bruggen overheen bouwen. Voor elk straatje of dorpje dat aan de rivier grenst krijgt een speler één goud, voor elke brug drie. De rijkste speler krijgt een extra overwinningspunt, de armste speler krijgt twee minpunten. De laatste lichte variant is "De trektocht". Hierbij komt er in het midden van het bord een oase te liggen waaruit kamelen een sliert gaan vormen over het bord. Als er een dorp of stad gebouwd wordt komt er een kameel bij, waarbij dorpen aan de kamelenroute een punt meer waard worden, en straten dubbel tellen voor de langste handelsroute.

De zwaardere scenario's
De eerste van de twee zwaardere scenario's is "De barbarenoverval". De tegels aan het water (de rand van het bord) worden hierbij langzaam bezet met barbaren (er komen er elke keer als er een dorp of stad gebouwd wordt drie bij). Staan er drie barbaren op een tegel, dan draait het getal om en levert de tegel geen grondstoffen meer op. Spelers kunnen ridders kopen (ontwikkelingen) om de barbaren gevangen te nemen. Gevangen genomen barbaren leveren per tweetal ook een overwinningspunt op, dus spelers moeten vooral veel ridders bouwen en barbaren aanvallen.
Het laatste scenario is de naamgever van de doos "Kooplieden en Barbaren". Hierbij krijgt elke speler een huifkar en komen er op de drie uithoeken van het eiland drie kaarten te liggen. De spelers reizen terwijl ze spelen met hun huifkar heen en weer tussen deze drie uithoeken en elke keer als ze arriveren krijgen ze een overwinningspunt. Elke huifkar mag in het begin vier stappen rijden, maar kan tijdens het spel verbeterd worden (door grondstoffen in te leveren) om harder te gaan. Drie barbaren lopen ondertussen over het eiland en blokkeren de huifkarren, dus oppassen geblazen.

Conclusie
Laat ik beginnen met de inhoud; die is over het algemeen prima verzorgd maar wel allemaal plastic, wat ik jammer vind. Sommige varianten zijn wel erg mager (vriendelijke struikrover en havenmeester) terwijl de variant voor twee spelers over het algemeen prima speelt. De optie om in plaats van met dobbelstenen met getallenkaarten te spelen vond ik ook erg leuk om eens mee te maken, omdat je dan niet zo gefrustreerd wordt door de kansfactor. Bij de scenario's zijn de eerste drie wel heel licht. Ze voegen niet veel toe en veranderen in ieder geval het basisprincipe van het basisspel niet. De laatste twee scenario's zijn leuk, ze voegen iets nieuws toe om te bouwen en rekening mee te houden en zijn daardoor echte uitbreidingen. Echter, ik ben een fan van Steden en Ridders en de meeste van deze varianten combineren daar niet of nauwelijks mee. Daarnaast zijn er niet zo lang geleden al heel wat varianten voor het basisspel uitgegeven. Deze doos lijkt me daarom wat overbodig. Maar goed, ben je een fan van het basisspel, ben je vaak maar met twee personen of heb je al die andere varianten nog niet en ben je toe aan wat nieuws, dan is dit misschien wel iets voor jou.




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 70 min.
Auteur: Klaus Teuber
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 34,95

 

. : B A N N E R S : .