Lord of the Rings Risk: Gondor & Mordor uitbreidingsset

Door Jan Geerling





Vorig jaar recenseerden wij LotR Risk, en waren we prettig verrast over deze titel. Terecht kozen onze lezers dit spel als bordspel van het jaar in onze SnelSpel verkiezingen. Het spel gebruikte de aloude formule van Risk, maar voegde met de zogenoemde avonturenkaarten wel iets aan het concept toe. Deze kaarten gaven de speler nieuwe mogelijkheden zoals het oversteken van rivieren, zeeën en bergen, het bijplaatsen van legers, of het halveren van de legers in een ander land. Hierdoor kon een op papier moeilijke strijd ineens een onverwachte wending krijgen. Nu brengt men een extra uitbreidingsset op de markt. Hoeveel zal deze aan het spel toevoegen?

Twee delen
De uitbreidingsset bestaat uit twee delen. Aan de ene kant van het bord tref je de kaart van Mordor en Gondor aan. Als je deze tegen het oorspronkelijke bord van het hoofdspel legt, dan heb je een grotere kaart. Daarbij krijg je nog een flink aantal extra legerunits en worden er nieuwe avonturenkaarten aan het spel toegevoegd. Het is duidelijk dat deze uitbreidingsset al bij de release van het oorspronkelijke spel gepland stond, en in eerste instantie deed het ook een beetje goedkoop aan. Parker had ook gewoon deze twee extra gebieden in één keer aan het oorspronkelijke spel kunnen toevoegen. De extra legerunits zijn vooral leuk, maar hebben geen echte toegevoegde waarde. Het spel eindigt als Frodo en Sam Doemberg bereiken, en de ring in het vuur gooien. Wie er dan het beste voor staat, wint.

Bonusspel
Voor een uitbreidingset lijkt het in eerste instantie dus wat mager, maar ze bestaat zoals gezegd uit twee delen. Parker bewijst dat het er niet op uit is om zijn klanten een poot uit te draaien met een extra bonusspel. Als je het speelbord omdraait kan je namelijk “het beleg van Minas Tirith & de slag op de velden van Pelendor” spelen. In dit spel voor twee spelers vertegenwoordigt één speler de goede legers, en de andere uiteraard de kwade. Hier komt de meerwaarde van de nieuwe units om de hoe kijken, want de spelers zullen ze allemaal moeten gebruiken.

Minas Tirith kaarten
Het doel van het spel is simpel. De kwade legers moeten proberen Minas Tirith in te nemen, en de goede legers moeten twee vijandelijke leiders gevangen te nemen. Wie het eerst in zijn opzet slaagt, wint het spel. Het is een kwestie van het tactisch schuiven met je units over het speelbord, en op het juiste moment een geslaagde aanval doen. Naast versterkingskaarten hebben de spelers ook beschikking over zogenaamde Minas Tirith kaarten die de balans op het slagveld aardig kunnen verstoren.

Kasteelmuren
De goede legers hebben de bescherming van kasteelmuren, welke de kwade legers met behulp van belegeringstorens en stormrammen moeten zien in te nemen. Dit is geen eenvoudige klus. Als de goede legers echter van hun muren willen af dalen om op de openvlakte strijd te leveren, dan hebben ze daar wel ladders voor nodig. Gevechten vinden uiteraard plaats met behulp van de dobbelsteen. De spelers vergelijken hun worpen. De hoogste worp wint, en bij gelijk spel wint de verdediger, zoals we het gewend zijn bij Risk.

Conclusie
LotR Risk leek even een kleine teleurstelling te worden, maar ontpopt zich toch nog als een zeer prettige verrassing. De aanvulling op het riskspel is niet heel imponerend, maar uiteindelijk is het toch leuker om het hele bord compleet te hebben, dus ook met de in de laatste film zo belangrijke Mordor en Gondor op de kaart. Het bonusspel voor twee spelers is echter een prima toetje, en zorgt er voor dat fans van LotR dit spel toch echt met een gerust hard kunnen aanschaffen.




Uitgever: Hasbro
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .