Lord of the Rings Risk: Gondor & Mordor uitbreidingsset
Door Jan Geerling
Vorig jaar recenseerden wij LotR Risk, en waren we prettig
verrast over deze titel. Terecht kozen onze lezers dit spel als bordspel
van het jaar in onze SnelSpel verkiezingen. Het spel gebruikte de
aloude formule van Risk, maar voegde met de zogenoemde avonturenkaarten
wel iets aan het concept toe. Deze kaarten gaven de speler nieuwe
mogelijkheden zoals het oversteken van rivieren, zeeën en bergen,
het bijplaatsen van legers, of het halveren van de legers in een ander
land. Hierdoor kon een op papier moeilijke strijd ineens een onverwachte
wending krijgen. Nu brengt men een extra uitbreidingsset op de markt.
Hoeveel zal deze aan het spel toevoegen?
Twee
delen
De uitbreidingsset bestaat uit twee delen. Aan de ene kant van het
bord tref je de kaart van Mordor en Gondor aan. Als je deze tegen
het oorspronkelijke bord van het hoofdspel legt, dan heb je een
grotere kaart. Daarbij krijg je nog een flink aantal extra legerunits
en worden er nieuwe avonturenkaarten aan het spel toegevoegd. Het
is duidelijk dat deze uitbreidingsset al bij de release van het
oorspronkelijke spel gepland stond, en in eerste instantie deed
het ook een beetje goedkoop aan. Parker had ook gewoon deze twee
extra gebieden in één keer aan het oorspronkelijke
spel kunnen toevoegen. De extra legerunits zijn vooral leuk, maar
hebben geen echte toegevoegde waarde. Het spel eindigt als Frodo
en Sam Doemberg bereiken, en de ring in het vuur gooien. Wie er
dan het beste voor staat, wint.
Bonusspel
Voor een uitbreidingset lijkt het in eerste instantie dus wat mager,
maar ze bestaat zoals gezegd uit twee delen. Parker bewijst dat
het er niet op uit is om zijn klanten een poot uit te draaien met
een extra bonusspel. Als je het speelbord omdraait kan je namelijk
“het beleg van Minas Tirith & de slag op de velden van
Pelendor” spelen. In dit spel voor twee spelers vertegenwoordigt
één speler de goede legers, en de andere uiteraard
de kwade. Hier komt de meerwaarde van de nieuwe units om de hoe
kijken, want de spelers zullen ze allemaal moeten gebruiken.
Minas Tirith kaarten
Het doel van het spel is simpel. De kwade legers moeten proberen
Minas Tirith in te nemen, en de goede legers moeten twee vijandelijke
leiders gevangen te nemen. Wie het eerst in zijn opzet slaagt, wint
het spel. Het is een kwestie van het tactisch schuiven met je units
over het speelbord, en op het juiste moment een geslaagde aanval
doen. Naast versterkingskaarten hebben de spelers ook beschikking
over zogenaamde Minas Tirith kaarten die de balans op het slagveld
aardig kunnen verstoren.
Kasteelmuren
De goede legers hebben de bescherming van kasteelmuren, welke de
kwade legers met behulp van belegeringstorens en stormrammen moeten
zien in te nemen. Dit is geen eenvoudige klus. Als de goede legers
echter van hun muren willen af dalen om op de openvlakte strijd
te leveren, dan hebben ze daar wel ladders voor nodig. Gevechten
vinden uiteraard plaats met behulp van de dobbelsteen. De spelers
vergelijken hun worpen. De hoogste worp wint, en bij gelijk spel
wint de verdediger, zoals we het gewend zijn bij Risk.
Conclusie
LotR Risk leek even een kleine teleurstelling te worden, maar ontpopt
zich toch nog als een zeer prettige verrassing. De aanvulling op
het riskspel is niet heel imponerend, maar uiteindelijk is het toch
leuker om het hele bord compleet te hebben, dus ook met de in de
laatste film zo belangrijke Mordor en Gondor op de kaart. Het bonusspel
voor twee spelers is echter een prima toetje, en zorgt er voor dat
fans van LotR dit spel toch echt met een gerust hard kunnen aanschaffen.
Uitgever: Hasbro
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -