Druids

Door Astrid Pater

Op het eiland Futark wonen al eeuwenlang druïden. Hun werk bestaat uit het graveren van runentekens in ongeslepen edelstenen. De amuletten die dan ontstaan bezitten toverkracht. In Futark gaat het erom zoveel mogelijk runen-amuletten te verzamelen, daar deze punten opleveren en de speler met de meeste punten wint. Leuk feit is dat de eerste letters van het runenalfabet F U T A R K zijn, oftewel de naam van het eiland.

Geheimzinnige oorden
Alvorens te beginnen worden de scorekaarten klaargelegd (dit zijn zes speelkaarten waar een puntenroute op staat). Daarnaast krijgen alle spelers 4 edelstenenkaarten van de algemene stapel en 3 dienaarkaarten van de eigen stapel. Tot slot worden er in het midden van de tafel zes geheimzinnige oorden gelegd. Aan deze oorden worden per beurt twee speelkaarten gelegd. Aan de ene kant edelstenen aan de andere kant dienaren. Per beurt legt een speler dus twee kaarten uit zijn hand aan de geheimzinnige oorden. Dit kunnen twee edelstenen of dienaren zijn of van elk één. Daarna wordt de hand aangevuld met twee kaarten naar keuze.Wanneer aan een geheimzinnig oord tenminste drie kaarten liggen waarvan er tenminste één een edelsteen en één dienaar is, dan kunnen er amuletten gemaakt worden.

Amuletten maken
Er zijn zes verschillende soorten edelstenen, en ze kunnen alleen tot amulet gemaakt worden mits ze bij het juiste oord liggen. Dat is het eerste waar naar gekeken wordt, want spelers kunnen elkaar misleiden door extra veel kaarten aan een oord te leggen die er niet bij horen. Het aantal juiste edelstenen is een aantal punten waard. Als dat is vastgesteld worden de dienaren omgedraaid. De snelste dienaren (waarde 1 tot 6) pakken de eerste punten. Dienaar met waarde 1 is het snelst, maar die pakt maar 1 punt. En zo gaat het door tot de punten van de edelstenen allemaal verdeeld zijn. Nu zijn er twee interessante kanten aan dit puntenverhaal. Zijn er heel weinig punten te verdelen dan kan het zijn dat de speler met een hoge dienaar geen of minder punten krijgt dan de waarde van de dienaar. Zijn er maar vier punten te verdelen, dan krijgt een dienaar met waarde 6 er ook maar vier (en loopt dus twee punten mis). Andersom kan het ook voorkomen, er blijven punten over. Deze gaan dan naar de speler van de laatste dienaar.

Score bijhouden
Het spel gaat net zo lang door tot er nog één geheimzinnig oord over is. Hier worden de amuletten niet van verzameld. Vervolgens wordt er gekeken naar de scorekaart en de speler die het meest bovenaan staat wint het spel. Elke scorekaart behelst 5 punten, wanneer een speler aan het einde van scorekaart nummer zes komt, wordt de onderste scorekaart gepakt en boven aan gelegd. Je telt dus gewoon door. Nu is er een uitzondering op de regel. Wanneer er op de achterste scorekaart nog een speler staat en deze naar voren gehaald dient te worden, dan wint de speler die op dat moment helemaal bovenaan staat. Met meerdere spelers kan het dus voorkomen dat je een speler helpt die achterloopt om te voorkomen dat de voorste speler dit grapje uit kan halen. Je moet elkaar dus goed in de gaten houden.

Conclusie
Druids is een spel van de Iataliaanse uitgever Kidult Game. Voor dit najaar zijn er aantal snelle kaartspellen op de markt gekomen. Druids is hier één van. En inderdaad het is een snel kaartspelletje. Het leukste aan het spel is de puntenverdeling. Wie slim speelt kan zo 20 punten in een klap verdienen en misschien wel de achterloper van de kaart spelen. Daarnaast is het spelletje compact verpakt en geschikt voor op reis (maar niet om in de auto zelf te spelen). Druids is inventief en een beetje sluwheid is ook nodig, waardoor het spelletje met meerdere spelers erg leuk is om te spelen. Met twee spelers is het helaas een beetje flauw.



Uitgever: Kidult Game
Speelduur: 20-30 min.
Auteur: Leo Colovini
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

. : B A N N E R S : .





olofon | Disclaimer