Fab Fib

Door Astrid Pater

Liegen doet iedereen wel eens, en in het kaartspelletje Fab Fib gaat het erom wie het beste kan liegen. Want op de nacht voor de duizendste maan komt het Leugenvolk samen om onder de Fraudeboom een nieuwe bewaker te kiezen: de zogenaamde Grote Leugenaar. De nieuwe Grote Leugenaar zal namelijk voor de komende duizend jaar de schat bewaken. Een kaartspelletje waar menig leugenaar (of zullen we het maar een bluffer noemen) zijn ei in kwijt kan.

Het bluffen begint meteen
Iedere speler krijgt een kaart waarop de strafpunten kunnen worden bijgehouden. Daarna worden de kaarten geschud en pakt de startspeler drie kaarten. Met deze kaarten gaat hij een drie-cijferig getal noemen. Het getal loopt af van hoog naar laag. Oftewel 543 kan en 345 niet. De speler heet twee mogelijkheden, of hij kiest ervoor het getal te noemen dat hij in zijn hand heeft, of hij liegt en noemt een heel ander getal. Het bluffen kan dus beginnen op het moment dat de eerste drie kaarten zijn gedeeld.

Accepteren van kaarten
De startspeler schuift de kaarten door naar zijn buurman. Deze kan er voor kiezen de kaarten niet te accepteren, hij gelooft dus niet dat de kaarten het getal vormen dat de vorige speler heeft genoemd. Wanneer het getal inderdaad niet klopt krijgt de vorige speler strafpunten. Het aantal strafpunten wordt bepaald door het aantal gouden muntjes die op de drie speelkaarten staan afgebeeld. Is het getal wel juist dan krijgt uiteraard de speler zelf de strafpunten. Wanneer de speler de kaarten accepteert, pakt hij de kaarten op om te zien wat het getal is. Nu mag hij zelf één of twee kaarten omwisselen om met de nieuwe kaarten een hogere cijfercombinatie te vormen. Of het klopt of niet, de speler zal hoe dan ook een getal noemen dat hoger is dan het vorige. Het spel loopt door tot een speler een combinatie niet accepteert. En in je hoofd houd je er rekening mee dat 999 de hoogst mogelijke combinatie is om te vormen.

1000 punten
Hoewel ik net schreef dat 999 de hoogst te vormen combinatie is, is er een uitzondering. De speler die drie nullen weet te verzamelen, heeft de maximale score van 1000 punten in handen. De speler legt de kaarten meteen op tafel en mag een speler uit het spel elimineren. Sta je voor en gebeurt dit onwaarschijnlijke geval, dan heb je gewoon pech. Spelers die 12 of meer strafpunten hebben verzameld, doen overigens ook niet meer aan het spel mee. Uiteindelijk blijft er zo nog één speler over en dat is uiteraard de winnaar van het spel.

Conclusie
Zelf ben ik een slechte bluffer. Ik neem liever geen risico's en vertel meestal de waarheid. Op zich wel handig, want medespelers verwachten daarom ook niet dat ik te vaak zal bluffen (en wanneer ik dan wel een keertje bluf heb vooral ik een hoop lol). Fab Fib is een leuk blufspelletje dat geschikt is voor een grotere groep spelers. Het is daarom ook erg leuk om mee te nemen op kamp, of tijdens de feestdagen wat familieleden te verleiden tot een spelletje bluffen. Het spel heeft een korte handleiding en de regels zijn eenvoudig zodat je er snel mee aan de slag kunt. Een ideaal spelletje voor tussendoor.



Uitgever: Kidult Game
Speelduur: 20-30 min.
Auteur: Spartaco Albertarelli
Spelers: 3-10
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

. : B A N N E R S : .





olofon | Disclaimer