Saga

Door Astrid Pater


De keizerin is van haar imperium verdreven en de achtergebleven landen blijven onbeheerd achter. De kans voor de plaatselijke ridders om eens wat gebieden te veroveren en daarmee roem en aanzien te verdienen. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en met Saga zullen deze gevechten worden beslist.

Startopstelling
Alvorens om de gebieden te gaan strijden, moet een en ander op tafel worden klaargelegd. Voor diegenen die het spel voor het eerst spelen, in het spelregelboekje staat een handige startopstelling. Er zal worden gestreden om zes gebieden die elk verdedigd worden door twee 'vrije' ridders. Op de ridderkaarten staat aangegeven hoeveel punten ze waard zijn en dat is dan ook meteen de kracht van het leger. Met je eigen ridderkaarten (je krijgt er twaalf van een bepaald familiewapen) moet je dan legers vormen die sterker zijn dan de legers in de gebieden. Een sterker leger verjaagd namelijk een zwakker verdedigend leger en neemt het gebied over.

Roempunten
Een beurt bestaat uit een aantal stappen. De eerste stap is het krijgen van roempunten. Wie gebieden bezit, krijgt daar roempunten voor. Op de kaart staat aangegeven hoeveel. De tweede stap is het uitspelen van een ridderkaart uit de hand. Deze leg je voor je op tafel en is het begin van een aanvallend leger. Indien je leger sterk genoeg is, mag je een gebied veroveren. De ridders die het gebied verdedigden worden opzij gelegd en indien ze van een tegenspeler waren, neemt deze speler ze weer in de hand. Er gelden voor het veroveren van gebieden nog een paar regels. Tenminste één ridder moet de kleur van het gebied hebben. En alle ridders moeten een verschillende kleur hebben. De derde stap bestaat uit het opkopen van de opzij gelegde ridders. Om een dergelijke ridder te kopen, moet je zoveel roempunten inleveren als dat de ridder waard is.

Specialiteiten
Voor het spel is het ook belangrijk te weten wat de specialiteiten van bepaalde gebieden zijn. Dit kan voordelen hebben tijdens het spel, maar ook na afloop van het spel. Het spel is afgelopen wanneer een speler geen ridderkaarten meer in de hand heeft. Soms gebeurt dat sneller dan je aanvankelijk zou denken. Nadat de laatste kaart gespeeld is, is het tijd om roempunten te gaan tellen. Je verdedigende legers (die een gebied bewaken) zijn punten waard, de roempunten die je per beurt voor je gebieden hebt gekregen tellen mee, sommige gebieden zijn extra roempunten waard en wie nog kaarten in de hand heeft, mag deze punten van zijn totaal aftrekken. Wie toevallig het groene gebied heeft, heeft geluk. Dan worden de punten die je nog in je hand hebt niet afgetrokken van het totaal.

Conclusie
Als speler moet je goed nadenken over je strategie. Ga je snel voor zoveel mogelijk landen die roempunten opleveren, dan kan het zijn dat je legers nog niet heel sterk zijn. Oftewel, zo gewonnen zo geronnen. Daarnaast zijn de 'vrije' ridders die je kunt kopen ook niet onbelangrijk. Goede keuzes zijn belangrijk, want voor je het weet loop je achter de feiten aan en is het een verloren pot. Met meerdere spelers wordt het spel tactisch wat interessanter, want je moet keuzes gaan maken bij welke tegenspeler je landen gaat wegnemen. En dat kan weer wraak tot gevolg hebben. Saga is een aardig tactisch kaartspel met als twee-spelers-nadeel dat je in een achterliggende positie niet gauw meer het spel tot winst kunt omdraaien. Houd elkaar dus goed in de gaten!




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 40 min.
Auteur: Wolfgang Kramer & Horst-Rainer Rösner
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: € 9,95

. : B A N N E R S : .





l">Colofon | Disclaimer