Typo

Door Astrid Pater


Één van de nieuwe familiespellen waar University Games deze zomer mee op de markt komt is Typo. Een spel dat met zijn letters scrabble-achtig doet overkomen, maar buiten het feit om dat er woorden gevormd moeten worden, totaal anders werkt. Misschien zou je het spel wat lastiger kunnen noemen, maar ook een spel met meer mogelijkheden.

Woorden vormen
Het doel van Typo is om met de kaarten in je hand een verbinding te maken met de kaarten die al op tafel liggen. Door kaarten aan te leggen moeten er nieuwe woorden gevormd worden. De beginletters liggen al vast, dat zijn namelijk de kaarten die al op tafel liggen. Wie het lukt om dan als eerste alle kaarten uit de hand aan te leggen, mag zich de winnaar van het spel noemen. Tot dusverre is het allemaal nog te overzien, maar er is ook nog sprake van tijdsdruk. Per keer dat je een letter moet aanleggen, heb je 30 seconden de tijd om een woord te verzinnen.

Speelronde
Voor aanvang van het spel worden er vier startletters op tafel gelegd. Deze vormen de basis voor het spel. Aan het begin van elke ronde kiezen de spelers een kaart uit de hand die ze willen gaan aanleggen. Een letter mag voor of achter de letter op tafel worden aangelegd. Zolang er op deze manier maar een correct Nederlands woord gevormd kan worden. Bijvoorbeeld: op de tafel ligt de letter A. Een speler wil de letter N aanleggen. Leg je deze letter voor de A, dan noem je als woord bijvoorbeeld 'NAdien'. Leg je de letter erachter, dan krijg je bijvoorbeeld 'ANders'. En zo gaat het spelletje dus door tot een speler zijn kaarten kwijt is.

Addertje
Het addertje onder het gras is wanneer een speler zijn letter niet kan aansluiten doordat een andere speler hem voor is. De speler moet dan de langste rij uit het spel verwijderen en de helft van deze kaarten (naar boven afgerond) in zijn hand nemen. De rest van de kaarten verdwijnt uit het spel. De letter die de speler niet heeft kunnen aanleggen, wordt de nieuwe beginletter. Op deze manier kan het dus gebeuren dat je bijna door je kaarten heen bent en er dan plots weer een aantal bijkrijgt. Zelfs met 1 kaart in de hand hoeft het einde nog niet in zicht te zijn.

Twijfelen
Een speler mag ook twijfelen aan het bestaan van een genoemd woord. Heeft deze speler gelijk dan krijgt de andere speler dan gelden de regels voor de langste rij en krijgt de speler die het foute woord noemde nog een strafkaart extra. Was het woord echter wel correct dan wordt er door een medespeler een kaart uit de hand van de speler die het woord genoemd heeft getrokken. Dan ben je dus zomaar een kaart extra kwijt. Dit gebeurt overigens niet wanneer het om de laatste kaart gaat, anders kom je daar wel heel gemakkelijk van af.

Conclusie
Typo is een heel leuk spel voor jong en oud. Voor jongere spelers is het heel leerzaam en zou je misschien in overweging kunnen nemen om geen gebruik te maken van de zandloper. Voor oudere spelers is het een leuke manier om de woordenschat te testen. Met name omdat je heel creatief met woorden om kunt gaan springen (zoals samenstellingen). Typo is heel erg geschikt als spelletje om mee te nemen op vakantie en dan natuurlijk veel te gaan spelen. Voor op een winterse zaterdagavond biedt het spelletje net wat te weinig diepgang, maar ja, dan kun je het weer als tussendoortje gebruiken.



Uitgever: University Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: Corné van Moorsel
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

. : B A N N E R S : .





html">Colofon | Disclaimer